Torremolinos

Had je mij een paar jaar geleden, tijdens mijn backpackersdagen, verteld dat ik ooit nog op vakantie zou gaan naar Torremolinos, het Blankenberge van de Costa del Sol, dan had ik je niet geloofd. Maar Granada heb ik wel altijd al willen zien, er zijn goedkope vluchten vanuit Deurne (op wandelafstand van mijn ouderlijk huis) naar Malaga, met kind wilde ik dan toch wel een paar dagen aan het strand zitten en Torremolinos is toevallig vlakbij de luchthaven van Malaga.

foto4

Qua drukte viel het, in november, heel goed mee moet ik toegeven, we hebben meer dan eens alleen op het strand gezeten zelfs. Erg veel te beleven viel er verder niet, op het krokodillenpark na dan, al moet er volgens de research die ik op voorhand deed ook een mooi stadspark zijn en een botanische tuin, kun je van bij het krokodillenpark ook naar de bergen toe wandelen en is er op de grens met Malaga nog een natuurreservaat, maar daar zijn we allemaal niet geraakt.

Het krokodillenpark was een flink eind wandelen van het hotel (google maps zei een half uur maar dat bleek nogal optimistisch), gelukkig heb ik een kleuterdrager waarmee Dunya op mijn rug kon zitten, want als ze zelf had moeten stappen waren we er niet geraakt, of hadden we een taxi moeten nemen, want openbaar vervoer binnen Torremolinos was er precies niet (en op reis gaan met een buggy doe ik toch ook liever niet). Maar wel ruim de moeite waard. Het begint al als je het gebouw langs waar je naar binnen gaat ziet, in West-Afrikaanse stijl, je waant je in Timbuktu. Het park zelf is niet enorm groot maar je bent er toch wel enkele uurtjes zoet mee. Naast de volwassen krokodillen die binnen en buiten zitten en waarover je geregeld uitleg krijgt van een gids, is er ook een gebouw waar baby krokodilletjes te bewonderen zijn, een museum waar je filmpjes kunt kijken over krokodillen en hun prooien, en nog een filmzaal die Dunya te donker vond. Als klap op de vuurpijl mag je ook nog een jonge krokodil (met dicht getapete mond) vasthouden, iets wat mijn dochter uiteindelijk toch niet durfde (heel hard op mama die een krokodil vasthoudt leunen vond ze dan weer wel een goed idee). Er zijn ook nog een speeltuintje, een snackbar en uiteraard een souvenirwinkel. Een leuk uitje als je in de buurt bent, al weegt het uiteraard niet op tegen krokodillen zien in Afrika.

foto2foto5foto7foto8

We gingen ook een dag naar Gibraltar, daar wijd ik nog een aparte post aan.

Rondom het hotel en langs de trappen die naar het centrum van Torremolinos leidden, worden natuurlijk gigantisch veel souvenirs verkocht, en in tegenstelling tot de mooie winkeltjes in Granada vrijwel uitsluitend in de categorie plastieken brol made in China. Vooral de Frozen-prulletjes stoken mijn driejarige de ogen uit, dus ik beloofde dat ze de dag voor we weer naar huis vertrokken één ding mocht kiezen. Later in Granada deed ik haar een beter voorstel: je mag ofwel hier twee dingen kiezen, of één hier en één als we terug aan de zee zijn. En ja, zelfs een kleuter ziet het verschil in kwaliteit, dus ik hoefde geen overbodig plastic in te pakken toen we weer naar huis vertrokken.

foto9

Na 3 nachten Torremolinos trokken we met de metro verder naar Malaga. Een hoop trappen op, en dan in de metro zelf nog een hoop trappen af en dan weer op en dan weer af met een kleuter op mijn rug, een koffertje (met wieltjes maar daar had ik niet zo veel aan), een schoudertas, mijn dagrugzak en Dunya’s schooltasje – op de terugweg hebben we toch maar een taxi genomen, maar nu had ik tenminste het genoegen om ergens onderweg “strong mama” genoemd de worden door iemand die ons zag passeren. In Malaga hadden we nog wat tijd voor onze bus naar Granada vertrok, dus zijn we nog even naar het (gratis) centrum voor hedendaagse kunst gewandeld nadat we onze bagage hadden opgeborgen, wat nog een heel gedoe was wegens een bizar systeem met tokens om die op slot te krijgen en weer open (en als je het niet helemaal snapt ben je je token kwijt zonder dat het kastje op slot zit en moet je weer betalen). Ik had graag nog wat meer van Malaga gezien, dus een volgende keer zouden we waarschijnlijk eerder daar ergens nabij de kust overnachten dan in Torremolinos.