Weekendje Duinrell – een topper!

Rond Pinksteren ging ik met dochterlief drie nachten kamperen in Nederland. Op zoek naar een camping in de omgeving van Leiden, was ik op Duinrell gestoten. Duur voor een camping, maar dat geldt ook voor andere campings in de regio die meer te bieden hebben dan een plek om je tent te zetten en een sanitaire blok. Aangezien een nacht kamperen inclusief toegang tot het attractiepark, goedkoper was dan gewoon dagtickets voor het park voor ons twee (enkel voor het zwembad moesten we apart betalen), leek Duinrell in ieder geval zijn geld wel waard te zijn.

We kwamen zaterdagavond aan, vrij laat omdat dochterlief eerst nog naar het verjaardagsfeestje van haar beste vriendinnetje ging. De receptie was al dicht, maar dat was geen probleem, aangezien we alle nodige papieren (behalve de vouchers voor het ontbijt) en informatie al thuis bezorgd hadden gekregen. Nadat we ons tentje hadden opgezet, wandelden we wat rond over het terrein, vonden een speeltuintje op de camping, en togen dan met een boog rondom het attractiepark (waarvan ik aannam dat het, na sluitingstijd, niet toegankelijk was) naar “Duinrell Plaza” waar zich twee restaurants en een snackbar bevonden. Omwille van het late uur kozen we voor de snackbar en aten frietjes met een curryworst en pizza. Op de terugweg naar onze tent, ontdekten we dat we gewoon door het attractiepark konden wandelen én dat de grote speeltuin daar dus gewoon dag en nacht toegankelijk is.  U kunt al raden dat wij niet op tijd naar bed gingen 😉

De volgende ochtend gingen we eerst langs de receptie om onze ontbijtvouchers af te halen (thuis ontbijt ik nauwelijks, maar op vakantie vind ik dat wel een must) en dan naar het restaurant naast de grote speeltuin waar een ontbijtbuffet met alles erop en eraan ons opwachtte. Alleen de keuze van brood was wat magertjes vond ik, maar men kan in Nederland niet alles willen op culinair vlak. Dunya speelde een tijdje in de speeltuin en dan gingen we het attractiepark verkennen. Daarbij moet je je geen Plopsaland of Efteling voorstellen, het aantal attracties is vrij beperkt, maar als je ook nog wat anders wil doen dan alleen maar pretpark vind ik dat wel een voordeel. Vooral de show van Kwakus Kwebbel viel bij Dunya erg in de smaak (en wij zongen nog dagenlang van poedelen poedelen poedelen, lekker in het water …).

Tegen het einde van de ochtend trokken wij naar Leiden, want we hadden tickets voor de T-rex-tentoonstelling in Naturalis. Naast wat bewegende dino’s uit het Natural History Museum in Londen en het skelet van Trix, de enige echte T-Rex in Europa, was er daar voor kinderen heel veel te doen, te ontdekken, te spelen en te leren natuurlijk. Wij gingen de voorlaatste dag van de tentoonstelling, maar de rest van het museum wordt volop verbouwd, dus ik vermoed dat veel van wat wij zagen en deden wel een plekje zal krijgen in het nieuwe museum. Op het einde mocht Dunya nog iets kiezen in het museumwinkeltje. Het werd deze keer geen pluchen dino, maar een zakje met stenen. Ja, juist, een zakje met stenen, het ideale cadeau voor iedere vijfjarige! Ze mocht het zakje zelf vullen met stenen uit een grote bak, waarbij ze enthousiast geholpen werd door oudere kinderen en vooral de raad kreeg om het zakje zo vol als maar kon te proppen, hoe meer stenen voor je geld hoe beter …

Daarna maakten we nog een tochtje door Leiden met het “T-rex-treintje” dat voor het museum vertrok. De vorige keer dat ik in Leiden was, was in de grote vakantie, en in mijn herinnering was het een erg slaperige stad, maar tijdens het academiejaar is dat blijkbaar helemaal anders. Gezellige drukte alom. Aan het einde van de rit zette de vriendelijke chauffeur ons vlakbij de garage waar we geparkeerd stonden weer af, ook al was daar officieel geen halte.

Toen we terug op Duinrell waren, togen we naar het zwembad. Ik ben geen fan van subtropische zwembaden; te warm, te druk, je kunt er niet echt zwemmen en het water brandt om de een of andere reden altijd veel feller in mijn ogen dan gewoon zwembadwater; maar dochterlief genoot, vooral van het golfslagbad.

’s Avonds gingen we eten in het zelfbedieningsrestaurant op Duinrell Plaza. We vulden een kommetje van de salad bar en bestelden voor ons twee een bord gegrilde zalm (die ze pas beginnen klaarmaken als je het bestelt) met frietjes. Ik dacht dat één portie voor ons twee wel zou volstaan, en de enorme berg frietjes kregen we inderdaad maar met moeite op, maar elk een halve portie zalm was toch buiten mevrouwtje “dan moet jij maar sneller eten” gerekend. Het was dan ook erg lekker, echt niet te vergelijken met wat ik in andere vakantieparken (Roompot, Molenheide) al voorgeschoteld gekregen heb. Ik had op voorhand op tripadvisor al wat restaurantjes buiten het park opgezocht, maar dat was dus helemaal niet nodig.

Op maandag deden we nog de attracties die we de dag ervoor nog niet gedaan hadden en tegen de middag reden we (met de auto, maar ik zag naast de parking ook veel Duinrellfietsen staan, of je zou te voet door het bos en de duinen kunnen gaan) naar Wassenaarse Slag, waar we eerst gezellig lunchten in een bomvolle strandbar, daarna een wandeling maakten door de duinen en over het strand, onderweg onze zakken vullend met mooie schelpen, en dan nog wat op het strand zaten alwaar diverse fantasierijke zandkastelen verrezen. Weer om in zee te gaan was het helaas niet, al waren er wel redders aanwezig en waren er ook enkele dappere zielen die de kilte trotseerden.

We keerden op tijd terug naar Duinrell voor “Rick’s Spookdag” in de Kids Club. We knutselden een zeemonster, volgens Dunya het hoogtepunt van het weekend. Er waren ook spelletjes en je kon je laten schminken, maar daar had ze niet zo’n zin in. En op het eind mochten alle kinderen nog een cadeautje kiezen, we zijn nu een kikkerknuffel rijker. We gingen daarna nog wat naar de speeltuin, nog eens eten in het zelfbedieningsrestaurant (deze keer bestelden we twee porties zalm, niet dat dat het enige was dat er op het menu stond, maar ja, als het lekker is …) met een ijsje uit de snackbar als dessert, en daarna nog eens naar de speeltuin. Het zeemonster overleefde de avond niet, volgens Dunya het dieptepunt van het weekend, en dan ook nog eens helemaal mijn schuld.

Het hele weekend was het droog gebleven, maar de laatste nacht en ochtend gingen de sluizen open. Heb dus een natte tent mogen inpakken terwijl dochterlief in de auto aan het schuilen was. Voor het binnenzwembad was de regen gelukkig geen bezwaar (en voor het buitenzwembad was het de dagen ervoor ook al te fris), maar het attractiepark sloegen we maar over, we hadden toch al alles gedaan en geen zin in natte poepen. Dus gingen we nog middageten in het restaurant aan de speeltuin (geen zalm deze keer maar sateetjes en een worstenbroodje), en vertrokken dan naar huis.

Het was echt op elk vlak een topweekend, we gaan zeker nog een keertje terug!

4 gedachtes over “Weekendje Duinrell – een topper!